Hoe maak ik een campagnelink?

In dit artikel leggen we uit hoe je unieke url's maakt zodat je deze exact kan meten in Google Analytics, op deze manier kan je ontdekken welke uitingen en kanalen het beste presteren. Dit wordt ook wel campaign tracking ('UTM') genoemd.

In Google Analytics zie je standaard de verkeersbronnen van je websiteverkeer. Deze 'verdwijnen' vaak in de grote bak van 'verwijzend' of 'direct verkeer'. Daarbij komen de links die via What'sApp, social media of e-mail worden gedeeld meestal terecht in de bak 'direct verkeer'. Hierdoor is het erg lastig te achterhalen via welk kanaal of uiting dit verkeer komt. Deze informatie kan juist heel waardevol zijn om je campagnes nog beter aan te laten sluiten op de behoefte van de ontvanger en om jezelf af te vragen of het nut heeft om door te gaan met bepaalde kanalen/uitingen.

Wat is campaign tracking?

Campaign tracking is het maken van speciale campagnelinks, waarmee je kunt zien waar een bezoeker vandaan komt. Je kunt deze unieke link toevoegen aan bijvoorbeeld een item in je nieuwsbrief. Je maakt deze unieke link door parameters toe te voegen. Klikt iemand op zo'n campagnelink dan worden deze variabelen doorgegeven aan Google Analytics. Je ziet deze resultaten binnen Analytics terug onder Acquisitie/Campagnes/Alle campagnes.

Een unieke url maken

Via de website URL builder kan je heel makkelijk url's generen die voorzien zijn van zogenaamde parameters. 

Een voorbeeld van een url met campagnetracking is:
https://www.bratpack.nl/support/?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=support%20item

Je ziet hier de url van de pagina: www.bratpack.nl/support/ daarachter komt een vraagteken gevolgd door een aantal parameters. De soorten parameters staan hieronder uitgelegd.

  • utm_source (verplicht): De bron is waar je bezoekers vandaan komen: de uiting of de locatie.
  • utm_medium (optioneel): Het medium is het communicatiekanaal waar je gebruik van maakt, zoals email, social, nieuwsbrief. Hiervoor gebruik je bij voorkeur altijd vaste waarden.
  • utm_campaign (optioneel): de naam van de campagne, bv. een specifieke campagne, alle uitingen rondom een specifiek evenement of een terugkerend thema. 
  • utm_content (optioneel): Advertentie inhoud om onderscheid te maken tussen varianten van uitingen. Bijvoorbeeld als je in 1 nieuwsbrief meerdere uitingen gebruikt (tekstlink en afbeeldinglink). 

Deze url kan je dan vervolgens gebruiken als link in bv. je nieuwsbrief of je Facebook pagina.

Enkele tips wanneer je gebruik wilt gaan maken van campaign tracking:

- Gebruik overal kleine letters en geen spaties
- Wees consequent in je variabelen anders is je overzicht in Google Analytics een rommeltje
- Gebruik dit soort url's niet op je website omdat dan elke klik als nieuw bezoek wordt gezien en de oorspronkelijke verkeersbron daarmee wordt overschreven.

Heb je hulp nodig in de keuze van de parameters of kom je er niet helemaal uit?
Neem dan contact op met onze supportafdeling.