Wat zijn alt tags, meta description en meta keywords?

Alt tags zijn beschrijvingen van afbeeldingen of titels. Zoekmachines zoals Google beoordelen jouw website onder andere op alt tags en op deze manier kunnen ze een rol spelen bij het goed vindbaar maken van jouw website. Relevante alt tags kunnen bijvoorbeeld de titel van een afbeelding zelf zijn of de titel van het bijbehorende product. Vul deze dus altijd in.

Een meta description is een korte beschrijving van de pagina, deze zie je terug in de zoekresultaten. Google toont maximaal 155 karakters inclusief spaties. Hoe aantrekkelijker de meta description is geschreven, hoe groter de kans zal zijn dat iemand vanuit de zoekresultaten doorklikt naar jouw website. Zorg te allen tijde dat het belangrijkste keyword van de desbetreffende pagina altijd terugkomt in de meta description, dit draagt bij aan een betere vindbaarheid.

De meta keywords (zoektermen gescheiden door komma’s) zullen de vindbaarheid van de pagina ook verbeteren bij bepaalde zoekmachines. Google neemt deze alleen niet meer op bij de waardering van een website pagina, andere zoekmachines nog wel tot op zekere hoogte. Een lijst meta keywords mag uit maximaal 255 karakters bestaan inclusief spaties. Het is altijd beter om maar 2 á 3 specifieke woorden voor de website pagina te gebruiken. Te veel algemene keywords kunnen namelijk een negatief effect hebben en geven de concurrenten te veel informatie over de website optimalisatie.